طلاق خلع نوبت اول چیست؟

طلاق خلع نوبت اول چیست؟

در رای و دادنامه طلاق گاهی دیده می شود که قاضی در بیان و توصیف نوع طلاق در دادنامه چنین انشاء می نماید که طلاق از نوع طلاق خلع نوبت اول می باشد.منظور از طلاق خلع طلاقی است که متقاضی طلاق زن (زوجه) است و دلیل وی برای طلاق کراهت و تنفر شدید است و البته مرد نیز با قبول بذل و بخشش تمام یا قسمتی از مهریه با طلاق موافقت نموده.منظور از نوبت اول یعنی اینکه این زن و شوهر برای اولین بار است که از هم طلاق می گیرند.اثر این جمله و اظهار در این است که اگر زن و  شوهری سه بار از هم طلاق بگیرند بعد از طلاق سوم رجوع ممکن نیست و وجود محلل لازم است و نیز اینکه در فرض نادر نه طلاق ، زن و شوهر بر هم طلاق ابدی هستند.


تعریف طلاق خلع

معنای لغوی خلع عبارت است از کندن و درآوردن. در اصلاح چون زن و شوهر به لباس یکدیگرند خلع کلمه و کنایه‌ای است برای عمل طلاق.

طلاق خلع، یکی از انواع طلاق‌های توافقی است که در آن، زوجه به دلیل کراهتی که از زوج دارد و با توافق زوج، مالی را به او می‌بخشد تا از قید زوجیت رها شود.

 

 

تعریف طلاق خلع نوبت اول

اگر زن و شوهر اولین بار باشد که از هم طلاق می گیرند یعنی قبلا سابقه ازدواج و طلاق از هم نداشته باشند، طلاق صادره طلاق خلع نوبت اول می باشد. حال فرض کنید زن و شوهر دوباره با هم عقد کنند و دوباره به طلاق خلع، طلاق بگیرند این بار می شود طلاق خلع نوبت دوم.

 

قانون طلاق خلع

در اصطلاح حقوقی و طبق ماد ۱۱۴۶ قانون مدنی طلاق خلعان طلاقی است که زن به وسیله کراهتی که نسبت به مرد به جهات خصوصیات و خلق شوهر، قباحت منظر، سوء اخلاق، نقص عضو، دست به زن داشتن، داشتن همسرهای متعدد، و… دارد باید مالی را که معادل کمتر، بیشتر و یا مساوی مهریه است را به مرد داده و او را راضی به طلاق نماید.

در طلاق خلع شوهر خالع، و زن مختلعه نامیده می‌شود.

طلاق بائن قضایى چیست؟

با توجه به مقررات فعلی طلاق شرعا و قانونا در اختیار مرد است ماده۱۱۳۳ قانون مدنی مقرر می دارد:

«مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید.

تبصره- زن نیز می تواند با وجود شرایط مقرر در مواد (۱۱۱۹)، (۱۱۲۹) و (۱۱۳۰) این قانون، از دادگاه تقاضای طلاق نماید.»

گذشته از این موضوع در شرایطی مثل اینکه مرد غایب باشد و یا زن در عسر و حرج باشد. زن می تواند به دادگاه مراجعه کند و تقاضای طلاق نماید. به این نوع طلاق اصطلاحا طلاق قضایی گفته می شود.

 

موارد طلاق قضایی

طلاق قضایی مطابق مقررات قانونی در سه مورد است:

 

۱ – استنکاف شوهر از پرداخت نفقه و عدم امکان الزام وی به انفاق

۲ – غایب مفقودالاثر شوهر

۳ – در عسر و حرج بودن زوجه (طلاق به علت عسر و حرج زوجه)

به عبارت دیگر در طلاق قضایی شوهر موافق طلاق نیست و به یکی از دلایل ذکر شده دادگاه او را اجبار به طلاق می کند این عدم موافقت شوهر ممکن است به دلیل غیبت او و گاهی به دلیل مخالفت او باشد.

 

توضیح طلاق بائن به صورت کامل

یکی از اقسام طلاق بائن، طلاق خلع نوبت اول است به معنی بخشیدن به این صورت که زن (زوجه) تمام یا بخشی از مهریه یا مال دیگری را در قبال طلاق به مرد (زوج) بذل می کند و مرد قبول بذل می کند و یا اگر دادگاه مرد را اجبار به طلاق کرده باشد از جانب مرد ممتنع، قبول بذل می کند. با این شرایط طلاق واقع  خلع است که بائن هم می باشد یعنی مرد در ایام عده تا زمانی که زن به آنچه که بذل کرده رجوع نکند، امکان رجوع ندارد.

 

طلاق توافقی و طلاق از جانب زوجه که دادگاه زوج را اجبار به طلاق کرده باشد طلاق خلع است. اگر زن و شوهر اولین بار باشد که از هم طلاق می گیرند یعنی قبلا سابقه ازدواج و طلاق از هم نداشته باشند، طلاق صادره  خلع نوبت اول می باشد. حال فرض کنید زن و شوهر دوباره با هم عقد کنند و دوباره به طلاق خلع، طلاق بگیرند این بار می شود  خلع نوبت دوم.

 

خلع در لغت به معنای بخشیدن است یعنی زن در مقابل طلاق چیزی میبخشد خواهد ار مهریه باشد تمام یا قسمت یا خارج از مهریه و مرد میبایستی قبول کند. در مواردی که زن از مرد وکالت طلاق میگیرد چون غالبا طلاق از نوع خلع است حتما باستی قبول بذل هم در متن وکالت طلاق نوشته شود.

نظری ثبت نشده است.

پاسخ خود را بگذارید

* نظرهایی که حاوی توهین است، منتشر نمی شود.

* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

همزمان با تائید انتشار نظر، به من اطلاع داده شود.

کلیه حقوق این وبسایت متعلق به آقای علی ابراهیمی می باشد.