طلاق توافقی در دوران عقد چگونه است؟

طلاق توافقی در دوران عقد چگونه است؟

با توجه به آمار بسیار زیاد طلاق در دوران عقد لازم دانستیم که شرایط و دلایل مختلف آن را بررسی کنیم تا بتوانیم کمکتان کنیم که در این موقعیت، بهترین تصمیم را بگیرید. مسائل مختلفی مثل استرداد هدایا در دوران نامزدی، اجرای شرط تنصیف دارایی و باطل کردن صیغه محرمیت بین زوجین در این دوران مطرح است، که زوجین باید نسبت به این مسائل اطلاعات کافی داشته باشند تا منطقی و درست تصمیم بگیرند و در آینده بعد از طلاق متضرر نشوند.

فقط اولین نکته ای که باید بدانید این است که منظورمان از دوره عقد، زمانی است که خانم و آقا صیغه عقد بینشان جاری شده ولی هنوز جشن ازدواج نگرفتند و با هم در یک خانه زندگی نمی کنند. از نظر قانون، خانم و آقا بعد از ثبت عقد زن و شوهر تلقی می شوند.


طلاق توافقی در دوران عقد چقدر طول می‌کشد؟

 مدت زمان طلاق توافقی به مهارت وکیل شما بستگی دارد، اما در کل حداقل ۳ تا ۱۵ روز و حداکثر یک ماه به طول می‌کشد تا از همسر خود به صورت توافقی در دوران عقد جدا شوید.

 

 

مهریه و طلاق توافقی در دوران عقد

در طلاق توافقی در دوران عقد یکی از مسائلی که حائز اهمیت است و زوجین باید در مورد آن به توافق رسیده باشند مهریه و نحوه مطالبه آن است. بدلیل عدم رابطه زناشویی و باکره بودن زوجه در هنگام ثبت هرگونه طلاق از جمله طلاق توافقی در دوران عقد، مهریه نصف مهری که در سند نکاحیه قید شده است به زوجه تعلق می گیرد. این بدان معنی است که از لحاظ قانونی و شرعی در صورتی که زن باکره باشد مستحق نصف مهریه خواهد بود. اگر زن در حالیکه باکره است قبل از طلاق تمام مهریه خود را دریافت کرده باشد، در زمان طلاق باید نصف آن را به شوهر بازگرداند. اگر این ازدواج، ازدواج دوم زن از ابتدا باکره نبوده باشد. در این صورت اگر بین زوجین نزدیکی انجام شده باشد، مرد باید مهریه زن را کامل بپردازد. معمولا در این مورد بین زوجین اختلاف ایجاد می شود ولی طبق شرع اسلام اگر زن قسم بخورد که رابطه زناشویی داشته اند حکم به نفع زن صادر می شود. ولی زوجین می توانند بر پرداخت و دریافت کل مهریه نیز به توافق برسند یا اینکه حتی زن می تواند در طلاق توافقی همان نصف مهریه خود را نیز ببخشد و دادگاه نیز طبق توافق طرفین رای خود را صادر خواهد کرد.

شرایط طلاق توافقی در دوران عقد

همان طور که گفته شد یکی از شرایط طلاق توافقی در دوران نامزدی برای اثبات عدم نزدیکی آن است، اگر زوجه ادعای بکارت کند دادگاه از او می خواهد که با مراجعه به پزشکی قانونی یا ازمایشگاه معتبر و انجام معاینه، گواهی تأیید بکارت بگیرد.

مراحل طلاق توافقی در دوران عقد

مراحل طلاق توافقی در دوران عقد با مراحل کلی طلاق توافقی چندان فرقی ندارد. بعد از اینکه زوجین در دوران نامزدی متوجه شدند که امکان ادامه زندگی مشترک با همدیگر را ندارند و با نظر مشترک تصمیم به طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی گرفتند، همین تصمیم اولین مرحله از طلاق است.

 

  • زوجین بعد از تصمیم به طلاق توافقی، ابتدا بایستی بر سر مسائل حقوقی از قبیل مهریه، نفقه به توافق برسند و صلاح بر این است که زوجین با حضور در دفتر وکیل طلاق توافقی توافقات خود را مکتوب نمایند. سپس درخواست طلاق توافقی خود را از طریق دفاتر الکترونیک قضایی ثبت کنند. بعد از دریافت پیامک باید به دادگاه خانواده مربوطه مراجعه کند. دادخواست طلاق توسط دادگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و زوجین برای شرکت در جلسات مشاوره خانواده به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند. اگر زوجه باکره باشد، برای تایید بکارت و عدم نزدیکی، به پزشکی قانونی جهت معاینه معرفی می‌گردد. پس از استناد به مدارک بالا، قاضی دادگاه خانواده رای عدم امکان سازش برای زوجین را صادر می‌کند.
  • پس از صدور رای دادگاه مبتنی بر عدم امکان سازش، زوجین برای ثبت رسمی طلاق توافقی به محضر طلاق و ازدواج مراجعه و با ارائه مدارک ذکر شده در بالا، طلاق خود را ثبت می کنند.
  • پس از ثبت طلاق، زوجه حق رجوع به مهریه بخشیده شده را ندارد و همچنین در صورت باکره بودن زوجه، او می‌تواند به اداره ثبت احوال مراجعه کند و با حذف نام همسر قبلی و مهر طلاق، شناسنامه جدیدی را دریافت نماید. طی کردن تمام این مراحل طلاق توافقی در دوران عقد و بدون حضور وکیل خانواده متخصص در کنارتان، نزدیک به سه ماه زمان می‌برد.

مدارک لازم برای طلاق توافقی در دوران عقد

  1. اصل عقدنامه یا رونوشت آن
  2. اصل شناسنامه زن و شوهر
  3. کپی کارت ملی زن و شوهر
  4. دریافت گواهی بکارت از پزشکی قانونی
  5. وکالت نامه محضری طلاق
  6. توافق نامه مبنی بر توافقات زوجین بر سر مهریه
  7. نظر واحد مشاوره خانواده دادگاه

جمع بندی

مساله طلاق امر سخت و طاقت ‌فرسایی است که هم به زوج و هم زوجه ضربه وارد می‌کند. برای اینکه روند طلاق به خوبی طی شود و از آسیب‌های روحی بیشتر جلوگیری شود، می توانید از یک وکیل طلاق خوب و با تجربه کمک بگیرید تا با مشاوره و راهنمایی‌هایش به شما در تصمیم ‌گیری بهتر کمک ‌کند و مانع تضییع حقوق‌تان شود.

2نظر

  • Image placeholder

    مژگان اکابری

    ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ ۱۵:۲۴:۲۶

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

    • Image placeholder

      علی سلیمی

      ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ ۱۵:۲۴:۲۶

      لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

      پاسخ

      پاسخ خود را بگذارید

      * نظرهایی که حاوی توهین است، منتشر نمی شود.

      * لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

      همزمان با تائید انتشار نظر، به من اطلاع داده شود.

کلیه حقوق این وبسایت متعلق به آقای علی ابراهیمی می باشد.