دیدار رئیس قوه قضاییه با زندانیان

دیدار رئیس قوه قضاییه با زندانیان

این بازدید از بندهای امنیتی زندان اوین در حالی انجام شد که علی‌رغم برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از نظر زمانی، دو ساعت و چهل و پنج دقیقه به طول انجامید و بخش زیادی از زمان در اختیار زندانیان قرار گرفت.

رئیس سازمان زندان‌ها ادامه داد: نکته قابل توجه در این دیدار، غافلگیری و خوشحالی متهمان امنیتی از حضور حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به عنوان عالی‌ترین مقام قضائی بود.


حاج محمدی افزود: در رابطه با این اقدام بی سابقه، پیام بازدید از سومین زندان در سی و پنجمین روزِ خدمت را تأکید بر حقوق بازداشت شدگان و تسریع بر تعیین تکلیف متّهمین دانست و در توئیتر نوشت: «"عالی‌ترین مقام قضائی" در نظام اسلامی، در اقدامی بی‌سابقه، سرزده از بندهای امنیتی 2الف، 209 و 241 زندان اوین بازدید و وضعیت متّهمین را بررسی کرد.

 

 

پیام بازدید از سومین زندان در سی و پنجمین روزِ خدمت و تأکید بر حقوق بازداشت شدگان، و تسریع بر تعیین تکلیف متّهمین بسیار روشن است.»

محسنی اژه‌ای به هنگام حضور در بندهای امنیتی زندان اوین، تعداد روزهای بازداشتی متهمان را از آن‌ها جویا و در همین زمینه خواستار ارائه توضیحات لازم از سوی مقامات قضایی و ضابطان شد.

 

وی در گفت وگوی چهره به چهره با متهمین از نوع اتهام، مدت بازداشت موقت و شرایط بهداشتی و غذایی زندان سوال کرد.

 

در جریان این بازدید تعدادی از متهمین تقاضا کردند به تنهایی با رئیس قوه قضاییه گفت وگو کنند که قاضی‌القضات در خلوت با آنها به گفت وگو نشست.

 

رئیس قوه قضاییه در ادامه در مورد یکی از پرونده‌های مهمی که اخیرا تشکیل شده و ۶ نفر بازداشتی دارد، با قاضی و کارشناسان پرونده که به فوریت به زندان دعوت شده بودند، به صورت تفصیلی به گفت وگو پرداخت.

 

محسنی اژه‌ای در پایان حضور در زندان به زندانبانان و نگهبانان توصیه کرد پیوسته خدا را ناظر و حاضر بر اعمال خود ببینند و مواظب باشند که حق کسی ضایع نگردد و به کسی ظلم نشود.

 

بازدید سرزده از اوین سومین بازدید رئیس قوه قضاییه از زندان در سی و پنجمین روز خدمت در کسوت قاضی القضاتی بود.

 

محسنی اژه‌ای طی یک ماه شروع به کار در کسوت رییس دستگاه قضا بارها در جمع‌های مختلف مسئولین قضایی کشور به موضوع قرار بازداشت موقت اشاره کرده است.

 

این گزارش حاکی است رئیس قوه قضاییه در همین خصوص در جمع اعضای شورای عالی قضایی و یا با حضور در دادگستری شهر قدس دستور داد: قرار بازداشت موقت تا آنجایی که ضرورت دارد صادر نشود و آن‌هایی هم که ضروری است با ملاحظه دقیق قانون باشد.

 

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در این‌گونه موارد بازداشت موقت هم پرونده‌ها باید زودتر و سریع‌تر رسیدگی شود تا زمان بازداشت کمتر شود.

همچنین در این باره بیان شده است:

پرونده محکومان مالی به خصوص به دلیل رد مال یا مهریه، بررسی و اقدامات لازم برای آنان صورت می گیرد.» نکته حایز اهمیت آنکه دادستان تهران نیز از بازدید و سرکشی به بندهای امنیتی زندان بزرگ تهران گفته و تاکید کرده است: «اخیرا درباره زندانیان امنیتی ریاست قوه قضاییه دستور ویژه ای صادر کرده که وضعیت این افراد بررسی شود تا در مورد کسانی که استحقاق کمک دارند و اصلاح شدند و توبه کردند، از نهادهای ارفاقی و همچنین از عفو و آزادی مشروط استفاده شود.» القاصی مهر بر این اساس اعلام کرد: «همین هفته قبل پیشنهاد آزادی مشروط تعدادی را به دادگاه ارایه دادیم و آنها نیز موافقت کردند. براساس دستور آقای محسنی اژه ای لیست تعدادی که شرایط آزادی مشروط نداشتند، ولی رفتار و اخلاق و عملکرد آنها در داخل زندان اثربخش بوده و امیدوارکننده است و آثار اصلاحی را در رفتار آنها می بینیم به ریاست قوه قضاییه داده ایم تا آنان از رافت اسلامی برخوردار و در کمیسیون عفو مطرح شوند.» او خاطرنشان کرد: «امروز رویکرد این است که در مجموعه زندان تا جایی که امکان پذیر است هم زمینه اصلاح و بازگشت افراد را به جامعه فراهم کنیم و هم از آثار آلام و درد و رنج خانواده زندانی کاسته شود.»  او  با بیان اینکه پرونده تمامی کسانی را که محکومیت آنها جرایم خاص امنیتی است، تک به تک بررسی کردیم و وضعیت رفتاری آنها داخل زندان مورد ارزیابی قرار گرفت، گفته است: «شرایط آنها را از حیث میزان حبس بررسی کردیم و بنا هم بر این است که نهایت رافت اسلامی در موردشان اعمال شود. با همین رویکرد چهارشنبه هفته گذشته ۷ نفر از محکومان امنیتی با آزادی مشروط یا عفو آزاد شده اند.»

نظری ثبت نشده است.

پاسخ خود را بگذارید

* نظرهایی که حاوی توهین است، منتشر نمی شود.

* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

همزمان با تائید انتشار نظر، به من اطلاع داده شود.

کلیه حقوق این وبسایت متعلق به آقای علی ابراهیمی می باشد.